acties Blog Anneke recensies jeugdboek

Rients Faber – Kampeeravontuur 3,5***

Een paar jaar geleden begon Rients Faber de verhaaltjes, liedjes en gedichten op te schijven die in hem op kwamen. Vaak waren het niet meer dan wat flarden tekst, maar zo nu en dan kwam er daadwerkelijk iets voorbij wat iets meer was of de potentie had om iets te worden. Zo nu en dan schreef hij wel eens een kort verhaal, maar nooit met de bedoeling om een compleet boek te schrijven. Kampeeravontuur kreeg echter een zodanige omvang wat als boekwaardig zou kunnen worden beschouwd.

Joost en Marcus (Marc) zijn al beste vrienden sinds de eerste schooldag. De eerste week van de zomervakantie mogen ze samen kamperen bij de boerderij van Joost. Zwemmen, vissen en af en toe wat eten in de keuken klinkt als de perfecte invulling van de week. Tijdens een onweersstorm worden de jongens tot hun ontsteltenis wakker in een compleet andere tijd. Door een gat in de atmosfeer zijn ze in 1944 beland op de boerderij waar Hendrikus woont met zijn ouders. Met z’n drieën zoeken ze een manier om weer terug te keren naar hun eigen tijd, maar dat valt niet mee in een tijd waarin de oorlog nog volop aan de gang is. Welke gevaren zullen de jongens moeten trotseren en zal het ze lukken om weer thuis te komen?

Kampeeravontuur wordt verteld vanuit het perspectief van Marc. Samen met zijn beste vriend denkt hij een fantastische vakantieweek te beleven, maar in plaats daarvan belandt hij in een nachtmerrie. Op school hebben ze wel van alles gehoord over de Tweede Wereldoorlog, maar dat is behoorlijk ver van hun bed. Zonder een Wifi signaal en een mobiel netwerk zullen Joost en Marc moeten terugvallen op hun kennis, vaardigheden en moed. Op een eenvoudige manier laat de auteur een stukje zien van de dreiging en de angst waar de mensen onder gebukt gingen in de jaren 40/45, verpakt in een aantrekkelijk en spannend verhaal. Hij is er meer dan goed in geslaagd om een stukje van deze belangrijke geschiedenis op vlotte wijze toegankelijk te maken voor de doelgroep. Voor elke generatie komen de verschrikkingen van de WOII steeds verder van hen af te staan, dus is het van belang hier aandacht voor te blijven vragen.

Persoonlijk vind ik de titel heel leuk gekozen. Eenvoudig, maar het belooft wel spanning zonder direct de aard van het avontuur prijs te geven. Het boekje zou ook heel goed gebruikt kunnen worden in de klas ter ondersteuning van lessen over de Tweede Wereldoorlog.

Info boek:

Rients Faber – Kampeeravontuur

NoordPRoof