Bij de Faceebookgroep Kinderboeken willen we graag van alles weten over kinderboeken. Wat maakt een kinderboek een goed kinderboek of een succesvol kinderboek? We vragen deze week 5 experts naar hun mening. We laten twee succesvolle makers van mooie kinderboeken aan het woord: Auteur Jan Paul Schutten en illustrator Martijn van der Linden. Beide heren wonnen diverse prijzen want hun werk is zeer onderscheidend: er straalt liefde uit voor het kinderboek en respect voor (de intelligentie van) het kind. Daarnaast vragen we drie experts uit de kinderboekenbranche om hun mening. Van recensent Jaap Friso willen we graag weten hoe hij een kinderboek beoordeelt. Waar let hij op? Wat maakt dat ene boek nou zo speciaal? Welke ingrediënten bevat dat boek? Van literair agent Lester Hekking willen we natuurlijk weten hoe hij de naald in de hooiberg vindt. Er worden wereldwijd zoveel mooie boeken geschreven. Hoe vindt hij die ene parel? En natuurlijk is dit onderzoek niet compleet als we niet een boekverkoper om haar mening zouden vragen. Wat verkoopt? En wat verkoop je graag, vroegen we aan boekverkoper Manda Heddema.
Vandaag sluiten we deze reeks af met het interview met Martijn van der Linden. Bij Kinderboeken besteden we veel aandacht aan illustraties en de makers hiervan. Iedere maand kiezen we een illustrator van de maand in onze rubriek Illustrator Estafette waarbij bekende illustratoren elkaar vragen stellen over hun werk. Maar ook in dit vijfluik, waar we op zoek gaan naar de vraag hoe een mooi kinderboek eruit ziet, kan een vraaggesprek met een illustrator natuurlijk niet ontbreken. Martijn van de Linden is niet de eerste de beste. Zijn illustraties verschenen al in twaalf landen en hij won onder andere de Woutertje Pieterse Prijs in 2016 met het boek dat hij maakte met Edward van de Vendel: Stem op Okapi. Het meest bekend is Van der Linden waarschijnlijk van zijn boek Tamgramkat, die hoekige kat die je zo lekker eigenwijs aanstaart. Hiermee won hij, meer dan verdiend, in 2017 de Gouden Penseel en de Zilveren Griffel en de kat werd ook nog verkozen tot bestverzorgde boek van 2016.
Beste Martijn, dank dat je mee wilt werken aan ons vijfluik van flitsinterviews. Bij Kinderboeken willen we het kinderboekenvak graag van alle kanten leren kennen en daarom hebben we vijf experts voor een flitsinterview uitgenodigd. We vroegen een bekende kinderboeken auteur; een illustrator; een recensent; een literair agent en een boekverkoper om over hun vak te vertellen. Van jou willen we graag van alles te weten komen over het belang van een goede illustratie.
We kennen je allemaal van je prachtige boek over die eigenzinnige hoekige kat: Tangramkat waarvoor je terecht een Gouden Penseel ontving. Daarnaast heb je ook al de Woutertje Pieterse Prijs op zak én de prijs van de Kinderjury.
Voor die leden die niet weten wie Martijn van der Linden is, kun je jezelf even kort voorstellen?
Mijn eerste prentenboek was Het Prinsenkind, dat verscheen in 2004 bij uitgeverij Lemniscaat. Ik maakte dat met Maranke Rinck, toen mijn vriendin en nu mijn vrouw en de moeder van mijn drie kinderen. We hebben sinds die tijd een hoop boeken gemaakt zoals Meisjes om te zoenen, Ik voel een voet! en de speelprentenboeken. We werken allebei ook veel met andere schrijvers en illustratoren, zo heb ik met Edward van de Vendel het boek Stem op de okapi gemaakt.
Ik woon en werk in een oude slagerij in Rotterdam.
Hoe ben je kinderboekenillustrator geworden?
Toen ik een jaar of 8 was wilde ik striptekenaar worden. Ik weet niet meer precies wanneer het was maar toen ik ontdekte dat er een beroep bestond met de naam kinderboekenillustrator, waarbij je tekeningen kon maken bij verhalen maar je ze niet in hokjes hoefde te stoppen en je meer ruimte kreeg voor de tekening, toen wilde ik dat worden. Of iets met dieren, maar ik wist niet wat en dierenarts was het zeker niet. Nu teken ik heel veel dieren.
In onze Facebookgroep Kinderboeken genieten we volop van alle mooie boeken die er uitkomen. We zijn erg nieuwsgierig hoe deze parels worden voorzien van die mooie illustraties. Hoe gaat dat: word je gebeld als de tekst al helemaal klaar is? Ben je betrokken bij het hele boek of gaat het initiatief van jou uit?
Dat gebeurt allemaal. Soms word ik gebeld en is er al een heel manuscript klaar en soms, zoals bij de boeken die ik met Maranke maak ben ik er bij betrokken vanaf het allereerste begin. Ik vind het allebei leuk, soms is het fijn als de tekst er al helemaal is, dan is het de grote uitdaging om het precies te geven wat het volgens mij nodig heeft aan beeld. Een van de voordelen is dan dat ik meestal vrij snel echt aan het schilderen en tekenen ben. Maar meer betrokken zijn bij het concept en het ontstaan van het verhaal levert natuurlijk een boek op dat nog meer als ‘mijn’ boek voelt.
Vorig jaar kwam bijvoorbeeld Knikkeruil uit. Dit boek verscheen tijdens de Kinderboekenweek en werd geleverd met knikkers waardoor het boek ineens een heel spannend spel werd. Kun je ons vertellen hoe dit boek tot stand kwam?
Maranke en ik werden gevraagd door het CPNB om het prentenboek van de Kinderboekenweek te maken. We hadden net de boeken Memorykonijn en Tangramkat gemaakt, allebei boeken over en met een spel. Dat was zo leuk om te doen dat we heel graag verder wilden en nog een speelprentenboek wilden maken. We zochten een nieuw spel en al gauw bleken knikkers enorm inspirerend en was er ook nog eens een mogelijkheid om op een (op het eerste gezicht) eenvoudige manier de knikkerpoortjes aan het boek toe te voegen. En onze dochter is helemaal gek van uilen, al snel was Knikkeruil geboren!
Wanneer is een illustratie een goede illustratie?
Als je iets voelt wanneer je er naar kijkt en als het je verrast. Dat kan overal in zitten, techniek, compositie, karakter, sfeer, concept.
Welke illustrator bewonder je?
Jon Klassen, Oliver Jeffers, Oyvind Torseter, Christoff Niemann, Chris Haughton. En natuurlijk ook veel van mijn Nederlandse collega’s!
Hoe beslis je welke technieken en materialen je gaat gebruiken voor een boek?
Dat heeft het meest te maken met waar ik zin in heb, al vragen sommige verhalen om een speciale techniek en soms heeft het ermee te maken hoeveel tijd er is.
Moet het wel eens helemaal opnieuw?
Hele boeken niet, boekomslagen een enkele keer wel.
Van alle mooie boeken die je hebt geïllustreerd ben je het meest trots?
Dat is lastig maar ik denk Tangramkat.
Veel van onze leden zijn (beginnende) illustratoren. Heb je een gouden tip voor hen?
Houd je niet te veel bezig met wat anderen van je werk vinden, probeer erachter te komen wat jij zelf het liefste maakt en ga dat dan maken.
En natuurlijk willen we tot slot graag weten waar je momenteel aan werkt, of is dat nog geheim?
Ik heb net een gedichtenboek afgerond, dat zal verschijnen in september, het heet Jij & Ik en al het moois om ons heen. Er staan gedichten in over de natuur, van heel veel verschillende dichters. Op dit moment werk ik met Maranke o.a. aan een nieuw speelprentenboek en een leesboek, met Edward van de Vendel aan een groots poëzieproject. Verder ben ik bezig met de voorbereidingen voor een grote expositie bij galerie WG kunst in Amsterdam, die opent half september.
Dank je wel voor dit leuke gesprek! En we komen graag kijken bij je expositie.