web analytics
Blog Anneke interviews

SelfSpot #12 Roel Seidell

 

Roel Seidell is afgestudeerd aan de kunstacademie in Rotterdam en heeft sindsdien gewerkt als illustrator. Hij heeft al voor meerdere kinderboeken de illustraties verzorgd. Stilletjes ontstond de wens om een eigen boek te maken, om naast de tekeningen ook de tekst te verzorgen. In dit interview is te lezen hoe “Zeg maar Aad” zei de koning van idee uiteindelijk is uitgegroeid tot een fysiek boek.

 

Kun je iets over jezelf vertellen?

©Dennis Vloedmans

Ik ben 52 jaar oud, en sinds mijn afstuderen aan de kunstacademie in Rotterdam heb ik als illustrator mijn brood verdiend. De eerste zeven jaar in dienstverband op de Radboud universiteit, en sinds 20 jaar als zelfstandig illustrator. Ik heb altijd de ambitie gehad om een prentenboek te maken, maar ik kreeg het maar niet voor elkaar.

 

Je bent oorspronkelijk een illustrator, kun je wat vertellen over je werk?

Mijn werk is heel divers, maar wel vaak een beetje strip-achtig. Vroeger tekende ik heel veel voor allerlei blaadjes; vaktijdschriften, bedrijfsbladen en klantenmagazines. Nu is dat minder. Ik laat me erg leiden door wat er op mijn pad komt, dus nu gaat het alle kanten op. Ik doe schoolboeken, werk voor een speelgoedfabrikant, maak beelden voor bij lezingen, animaties, en ik doe zelfs een paar live-teken acts. Mijn werk kan dan ook erg verschillend zijn van stijl, maar meestal probeer ik er wel humor in te brengen.

 

 

Hoe is “Zeg maar Aad”, zei de koning ontstaan? Waar is de wens vandaan gekomen om ook zelf een verhaal te verzinnen naast het illustreren?

Ik had al een aantal prentenboeken gemaakt voor leesmethodes, maar nog nooit eentje voor mezelf. Ik had dit idee al een tijdje, over iemand die bang is iets kwijt te raken, en juist daardoor iets heel anders vindt. Omdat ik ervan baalde dat ik mijn grote droom maar niet realiseerde heb ik aan mijn pleegdochter beloofd dat het voor mijn 50e af zou zijn. Toen ben ik twee weken naar Engeland gegaan om alleen maar aan de tekeningen te werken. Dat werkte geweldig goed.

 

Waar gaat je verhaal over en voor welke leeftijd heb je het geschreven en getekend?

Het gaat over een koning die het eigenlijk helemaal niet leuk vindt om koning te zijn. Hij heeft last van zijn bezit, gaat de wijde wereld in en komt daar- behalve veel rampspoed- een ander leven tegen dat hem beter past. Ik heb het gemaakt voor kinderen van 6/7 jaar. Er overkomt de hoofdpersoon best veel gruwelijks, maar omdat hij daar nogal nonchalant op reageert denk ik dat dat wel kan. Het is net als met de dikke en de dunne. Als die een klap met een hamer krijgen is het ook niet erg omdat ze er niet veel aan over lijken te houden.

 

Hoe is de samenwerking met auteur Bies van Ede tot stand gekomen?

Ik had voor Zwijsen twee prentenboekjes gemaakt bij teksten van Bies. Ik merkte dat ik maar aan mijn verhaal bleef sleutelen en er steeds niet helemaal tevreden over was. Toen heb ik hem gebeld met de vraag of hij er nog eens naar wilde kijken, en hij bood me aan het te herschrijven. Hij heeft vooral de drijfveer van de hoofdpersoon verbeterd. Het is een erg aardige man en ik mocht met hem mee naar het kinderboekenbal! We zijn nu weer samen een boek aan het maken.

 

Hoe ben je bij Boekscout terecht gekomen? Wat zie jij als voordelen en nadelen van het printing on demand? Hoe ver reikt je eigen invloed wanneer je een selfpublisher bent?

Ik heb eerst geprobeerd dit boek bij een gewone uitgever onder te brengen, maar dat lukte niet zomaar. Omdat ik niet wilde dat het hele project dan maar op de plank zou blijven liggen ben ik naar Boekscout gegaan. Ik kende ze omdat ik soms boekomslagen maak voor auteurs die een boek bij deze uitgever willen laten maken.
Het voordeel van p.o.d. is dat je je project kunt concretiseren: het wordt eindelijk een fysiek boek dat je in handen kunt houden. In eigen beheer kan dat ook maar dan moet je zelf zorgen dat je je drukkosten gaat terugverdienen, en zit je met allemaal gedoe zoals distributie. Met POD kun je dit allemaal loslaten. Verwacht alleen niet dat zo’n uitgever ook maar iets doet aan de promotie van je boek. Dat moet je echt zelf doen, hoewel ze je daar wel in ondersteunen.

 

De prijs van het boek is aan de hoge kant, heb je hier zelf invloed op (gehad)?

Nee, helaas niet. Het boek is eigenlijk te duur, vergeleken met andere boeken. Het wordt daardoor ook niet heel goed verkocht.
Jammer, maar daar is niets aan te veranderen. Ik vind het spijtig dat Boekscout niet gewoon zegt dat die prijs eigenlijk niet reëel is, maar ja, zij verdienen aan de boeken die ze aan jouw familie en vrienden verkopen, en die hebben het er wel voor over.
Er was een optie voor een slappe kaft, maar dat heb ik geweigerd. Een prentenboek moet van mij een harde kaft hebben. Ik heb erg mijn best gedaan om een mooi boek te maken, dan moet het drukwerk ook goed zijn. Ik heb erg gehamerd op de kwaliteit van het drukwerk. Er zaten in het begin nogal wat missers tussen, maar nu zijn ze overgestapt op een andere drukker en ziet het geheel er beter uit.

 

Als illustrator heb je natuurlijk al ervaring met promotie (van jezelf), hoe pak je dit nu aan?

Ik heb flyers en postertjes gedrukt met een QR code erop. Die heb ik hier en daar opgehangen en uitgedeeld. Verder heb ik in Nijmegen de boekhandels benaderd en in de kinderboekenwinkel in Nijmegen heb ik een boekpresentatie gehouden. Ik heb toen voorgelezen, kleurplaten gemaakt etc. De presentatie heb ik via social media verspreid. Afgelopen jaar heb ik alle kinderboekenwinkels in Nederland nog een mail gestuurd toen er een tweede versie kwam met grotere letters.
Ik ga verder niet teveel moeite meer doen voor de promotie. Ik wilde voor mezelf dat ik mijn verhaal in boekvorm in mijn handen zou kunnen houden. Voor de boekhandel is het te duur en mijn sociale netwerk heeft het boek via boekscout kunnen kopen. Verder verwacht ik niet dat er nog veel belangstelling voor zal zijn, vanwege de relatief hoge prijs.

 

Wat zijn je verdere ambities?

Ik heb veel van geleerd van het uitgeven van “Zeg maar Aad”, zei de koning. Deze kennis heb ik gebruikt bij het maken van mijn volgende boek. En met resultaat: Uitgeverij Clavis heeft het manuscript geaccepteerd!

 

“Zeg maar Aad”, zei de koning is te koop bij Bol.

Meer over Roel en zijn illustratietalent is te vinden op zijn website, Facebook en Instagram accounts.

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Powered by: Wordpress