Blog Anneke recensiegrid recensies kinderboek

Barbara Wielders – De avonturen van Boris & Broes

Barbara Wielders is leerkracht en daarnaast is ze de eigenaar van het bedrijf Alles doet er toe. De specialisatie Pedagogiek & Natuur binnen haar studie pedagogiek heeft er voor gezorgd dat ze haar baan in het onderwijs nu combineert met haar werkzaamheden met haar paarden, kinderen en  lesgeven. Het schrijven en zelf uitgeven van haar boek Kinderen leren paardrijden is hiervoor het vertrekpunt geweest. In haar verhalenbundel De avonturen van Boris & Broes is het duidelijk dat beide werkplekken samen zijn gekomen.

Op maandag in het kringgesprek liet Barbara haar leerlingen vertellen over hun belevenissen in het weekend. Zelf vertelde ze daarbij vaak over haar paarden en de gekke dingen die ze weer uit hadden gehaald. Dit viel zo goed bij de kinderen, dat ze haar vaak vroegen sommige verhalen nog eens te vertellen. Dit bracht Barbara op het idee om alle verhalen op te schrijven en te bundelen. Dit heeft geresulteerd in boek De avonturen van Boris & Broes.

Het boek bestaat uit 15 korte verhaaltjes, die elk uit twee bladzijden bestaan. Elk verhaaltje bevat een waargebeurd “avontuur” met de twee paarden en is rijkelijk en prachtig geïllustreerd door Annelies Touw. Op de eerste pagina worden de hoofdpersonen voorgesteld, met een korte beschrijving. Opvallend aan het boekje is de aparte vorm, het heeft namelijk de vorm van een smalle rechthoek. De voorkant is diepblauw met daarop de getekende versie Boris en Broes, waarbij hun namen zijn ingekleurd met de tekening van hun vacht.

De belevenissen van de paarden zullen voor elke paardenliefhebber herkenbaar zijn of op zijn minst interessant om over te lezen. De manier van schrijven van Barbara is direct en van deze tijd.

“Gatverdamme, wat is dat nou? Als ik de staart van Broes opzij schuif, zie ik twee hele vieze billen. Niet eens vies-  ze zijn echt super smerig. Er zitten zelfs nog klontjes vast aan zijn haren. (…) Broes heeft last van wortelkak!”

Doordat de verhaaltjes heel kort zijn en er veel illustraties in zijn verwerkt lijkt het boek bij uitstek geschikt te zijn voor de wat jongere kinderen. Toch zal het boek ook de wat oudere kinderen aanspreken, vooral door de inhoud van de verhalen en de levendige illustraties. Oudere kinderen zullen ook weer de humor in tekst en beeld anders waarderen dan de jongere kinderen. En voor die kinderen die ook de paarden Boris en Broes in het echt kennen, zal het boek een feest der herkenning zijn.

De avonturen van Boris & Broes is te koop via de webwinkel op de website van Barbara en kost €14,95

illustrator: Annelies Touw

ISBN: 9789082396416