recensie YA recensiegrid recensies jeugdboek

Conny – Kinderboeken 5 Gouden ***** voor Ijs van Nico De Braeckeleer

Nico de Braeckeleer is auteur en scenarist. Hij schrijft mee aan verschillende bekende reeksen op televisie en heeft al aardig wat boeken op zijn naam staan.

Vorig jaar verscheen ‘Tsunami’ het eerste deel in de Adem-serie. Deze serie moet vier delen gaan beslaan en gaat over Skye, Colin, River en Jazz.  Ze leven in een wereld die zwaar getroffen is door een serie zware natuurrampen waardoor het gewone aardse leven is verwoest.  De vier jongeren, ieder met zijn eigen bagage, gaan op zoek naar Civitas. Civitas zou de enige plek op aarde zijn waar je nog zou kunnen leven als voor de klimaatverandering. Het is een barre tocht waar de hoofdpersonages heel wat moeten doorstaan.

Ijs begint waar Tsunami eindigde, na een zeer korte terugblik zit je meteen midden in het verhaal. Het sluit goed aan en het is dus ook raadzaam om het voorgaande deel eerst te lezen. Vanaf de eerste pagina wordt je het verhaal ingezogen en voel je af en toe de kou van de bladzijdes blazen als de vier zich een weg banen door sneeuw en ijs.

Ze vervolgen hun zoektocht naar Civitas. Bij elke woning waar ze komen proberen ze dingen te verzamelen waar ze wat aan kunnen hebben voor hun tocht. Helaas komen ze niet alleen spullen tegen om te overleven maar ook het noodlot. In een woning vinden ze de lichamen van mensen die besmet zijn met een dodelijk virus, het Bingdu virus. Hoewel ze zo snel mogelijk weer vertrekken raakt Jazz besmet waardoor ze hun plannen moeten wijzigen in de hoop een antivirus te vinden voor hun vriend. Uiteraard is dat een tocht die niet zonder gevaar is en zeker niet zonder vijanden.

Tsunami vond ik al een bijzonder origineel boek waar ik echt van heb genoten. Wel moest ik in het begin een beetje inkomen, lag het tempo wat lager en vond ik de personages wat oppervlakkig. Naarmate het boek verder ging raakte ik wat meer in het verhaal  om uiteindelijk te balen dat het uit was en kon ik niet wachten om het volgende deel te gaan lezen.

Zoals gezegd zit je vanaf het eerste hoofdstuk helemaal in het verhaal. De personages zijn verder uitgewerkt waardoor je als lezer meer met ze meeleeft en je gewoon wilt weten hoe het verder met ze gaat. Het tempo in dit verhaal ligt stukken hoger en de acties sluiten beter op elkaar aan. Origineler, spannender en avontuurlijker met de nodige ruimte voor maatschappelijke problemen, de klimaatproblematiek maar ook de relaties tussen de personages onderling maakt het dat deel nog beter is en de lat hoog ligt voor het volgende verhaal.

Voor fans van de Hungergames en Divergent zeker een aanrader!

Boekgegevens :

Titel           Adem: Ijs