Geen categorie

Nienke-KinderBoekenRecensie 5 sterren voor de Gouden Boekjes

De Gouden Boekjes: Wie is er niet groot mee geworden?

Iedereen kent de Gouden Boekjes Reeks. Het zijn die dunne boekjes met die mooie gouden rand. De eerste verscheen in de VS in 1942. Binnen een half jaar waren er 1,5 miljoen verkocht. En dan te bedenken dat het toen ook daar oorlogstijd was. Na de oorlog vloog het succes over naar Europa en in 1953 verscheen het eerste Nederlandse deeltje. Annie M.G. Schmidt vertaalde vele van de boekjes uit het Engels. In 2001 kreeg Uitgeverij Rubinstein de rechten om de boekjes op de markt te brengen. Het zijn vierkante boekjes van stevig karton met de markante gouden rug en geschikt voor een leeftijd vanaf ongeveer 3-4 jaar. Het genre verschilt enorm en de deeltjes zijn lekker gevarieerd. Er zijn echte peuterboeken en ook vertellingen van oude Hollandse verhalen zoals Het vrouwtje van Stavoren. Joke Linders schreef zelfs een boek over de Gouden Boekjes Reeks Ik hou zo van... De Gouden Boekjes, waarin ze de hoogtepunten en de ontstaansgeschiedenis verhaalt.

Vandaag bespreken we vier exemplaren. Kinderboeken geeft de reeks 5 dikke sterren, wat niet wil zeggen dat ieder boekje op zich een meesterwerk is maar de reeks in zijn totaal is dat volgens ons zeer zeker.

Het vrouwtje van Stavoren, geschreven door Arthur Japin en geïllustreerd door Jan Cleijne. Het vrouwtje van Stavoren is een oerhollandse vertelling en gaat over het vissersdorp Stavoren. Dit deeltje kwam tot stand in samenwerking met het Zuiderzee Museum. Frouwkje is een arm meisje dat verliefd wordt op Atte. Atte is matroos en moet uitvaren. Hij belooft haar plechtig om terug te keren... alleen dat gebeurt niet. Voor zijn vertrek geeft hij haar een mooie gouden ring. Ze droomt van Atte en over zijn wereldreizen maar voor haarzelf glijdt de tijd maar langzaam voorbij. En dan op een dag heerst er een storm en ze denkt dat Atte is verdronken. Haar hart verkilt. De jaren gaan voorbij en Froukje wordt een rijke maar harteloze vrouw. Als er een zwerver bij haar komt voor een aalmoes gaat alles mis... Komt het nog goed en zal de eens zo lieve Froukje haar Atte ooit nog in de armen sluiten?

De tekst is een mooie compacte vertelling van het verhaal dat ons met de paplepel is ingegoten. De tekeningen zijn heel erg goed. Ze bepalen de sfeer in dit dunne maar oh zo leuke boekje.

Het mooiste geluid van ter wereld is geschreven door Paulien Cornellise en geïllustreerd door Emanuel Wiemans en is net uit. Dit is echt een peuterboekje met vrolijke kleuren, gezellige tekeningen en een lief verhaal. Niko speelt op de triangel. Ze oefent de hele dag, dag in dag uit. Ze vindt dit het mooiste geluid van de wereld. Op een dag wil ze weer gaan oefenen, maar dan hoort ze buiten een vreemd geluid. Beneden op straat speelt iemand een heel raar instrument. Het is een fagot. Die meneer vindt het geluid van de fagot het mooiste geluid dat er bestaat. En dan, oh jee, klinkt er van bovenuit het gebouw nog een geluid. Een prachtige dame speelt op haar viool. En er zijn nog veel meer geluiden in de straat. Wat een herrie! Maar dan heeft Niko een idee...

Wat een heerlijk kinderboek is dit! Het doet er niet toe wat het mooiste geluid ter wereld is, dat weet Niko ook wel. Hier leert je peuter instrumenten door herkennen en het leert dat vele geluiden samen een mooi orkest kunnen vormen. Wat een leuk lesje in samenwerken is dit.

De tekst leest hardop heel vlot en dat is altijd fijn bij een voorleesboek en helaas vaker niet dan wel het geval. Dus we zijn hier heel blij mee! De tekeningen springen natuurlijk het meest in het oog. Wat een gezellige vrolijkheid. Wat een heerlijk gebruik van kleuren en wat een grappige details. Aan dit boekje klopt alles!

Het klinkende muntje door Atte Jongstra en geïllustreerd door Eliane Gerrits. Dit boekje kwam tot stand in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Munt.

Waar Munt vandaan komt:

'Hoe ben ik geboren, Mam? Hebben jij en papa mij gemaakt?'

Moeder krijgt een rooie kleur.

'Uit de Geldfabriek,' zegt ze dan. 'Daar maken ze muntjes zoals jij!'

Muntje is in dit boekje een vrolijk ventje. Na een dagje spelen moet hij in bad, want geld stinkt niet...

Op straat komt hij een rolletje snoep tegen die zich voorstelt als Munt, mijn naam is Peper Munt...

De oom en tante van Munt zijn van papier en dat is niet best. Tante heeft rare vouwen in haar gezicht en Oom heeft zelfs een scheur. Munt is blij dat hij een muntje is.

Al met al zit er in dit boekje heel veel onderbroekenlol en beeldspraak die aan kinderen die nog nooit van een Knaak of een Heitje hebben gehoord, voorbij zal gaan. Als ouder zul je in dit boek om andere dingen lachen dan het kind en dat is soms ook wel leuk. Het verhaal is best spannend want er komt een stevige wind die iedereen wegblaast.

Marten en Oopjen maken zich mooi is een waarlijk meesterwerk van Jan Paul Schutten en Martijn van der Linden. Dit boek kwam tot stand in samenwerking met het Rijksmuseum. De basis van dit verhaal zijn de twee schilderijen die onlangs werden gerestaureerd en nu weer trots in het Rijks hangen. Marten en Oopjen waren getrouwd en hebben zich door Rembrandt laten portretteren. In het boekje gaan de twee tortelduifjes onafhankelijk van elkaar op jacht naar het mooiste bruidsgewaad. Het kan niet duur genoeg zijn. Na de bruiloft heeft Oopjen een grotere jurk nodig want zij is zwanger en ook Marten heeft een nieuwe broek nodig... maar waarom?

Schutten is als een vis in het water met een dergelijke uitdaging om van een kunstwerk een leuk kinderverhaal te maken. Hij kan als geen ander op humoristische wijze een geschiedenisles geven in een heerlijk leesboek. Van zijn boeken kun je altijd iets leren en er valt altijd veel te lachen. Van der Linden tekent de sterren van de hemel als hij in Rembrandts' voetsporen treedt. Hij maakt gebruik van de verschillende werken die in het Rijksmuseum hangen en geeft er een eigen draai aan. Geweldig goed kinderboekje dat zowel leuk als leerzaam is.

Ook de huidige generatie zal opgroeien met de Gouden Boekjes Reeks, daarover kan geen twijfel bestaan.