non fictie recensiegrid

Conny – Kinderboekenrecensie 4**** voor Het geheime leven van dieren van Liz Marvin

Het geheime leven van dieren: van pientere pythons tot geniale gekko's
Categorieën: ,
Author:
Illustrator: Greg McLeod
Published: januari 2021
Het dierenrijk zit vol met verrassingen. En hoe meer we ontdekken, hoe meer we erachter komen hoe vindingrijk en creatief dieren kunnen zijn! Wist jij bijvoorbeeld dat kleine panda’s niet alleen ontzettend schattig zijn, maar ook meesterlijke ontsnappingsartiesten, die in staat zijn om uit zwaarbeveiligde dierentuinen over de hele wereld te ontsnappen? Of dat mantaroggen naast het herkennen van hun eigen spiegelbeeld, ook vriendelijke duikers om hulp kunnen vragen als ze in de problemen zitten?…

Voor mij ligt een mooi hardcover boek met als titel: Het geheime leven van dieren: van pientere pythons tot geniale gekko’s. De vrolijke illustraties nodigen gelijk uit en op de achterzijde staat een korte pakkende tekst met een paar voorbeelden van geweldige, bijzondere dieren die allemaal een eigen trucje hebben. Zo heeft een gordeldier een ingebouwd reddingsvest, spelen ratten graag verstoppertje en gebruikt een wombat zijn dikke billen om zijn vijand tegen te houden. Dit zijn wel erg leuke weetjes en hierdoor wil je zeker meer weten over al deze vindingrijke dieren.

Liz Marvin verzamelde wel zestig bijzondere dierenfeitjes en Greg McLeod maakte hier grappige illustraties bij. Elk dier heeft zijn eigen twee pagina’s, zodat je bij het draaien van de bladzijde alle aandacht hebt voor dit dier en zijn eigenschap. Je komt onder andere meer te weten over kleine panda’s die super goed in ontsnappen zijn en wasberen die goed zijn in inbreken. Over de neusgaten van kamelen en de luiaard die graag zwemt. Er passeren veel uiteenlopende dieren de revue.

De tekst is kort en bondig en prima vertaald door Jan Paul Schutten. Een welbekende auteur van eigen bodem die ook een aantal informatieve boeken schreef voor de jeugd. Een erg uitnodigend boek waar je heerlijk doorheen bladert en met plezier wat van opsteekt.