recensiegrid recensies jeugdboek

Eefje en de dieren
Author:
Genre:
Publisher:
Illustrator: Emily Gravett
Published: 2020
De elfjarige Eefje heeft een talent. Een SUPERTALENT. Met haar talent kan ze namelijk de gedachten van een olifant HOREN en vrienden worden met een hond en een mus. Het enige probleem is dat haar talent gevaarlijk is. ONTZETTEND gevaarlijk. Dat zegt haar vader in ieder geval. Dus wanneer ze het schoolkonijn Kahlo na een hulpkreet redt uit haar veel te kleine hok, hoopt ze maar dat niemand achter haar geheim komt. Maar nadat ze…
5.0Overall Score

Eefje en de dieren

Hey lieve boekenwurmen! Het is alweer een tijdje geleden dat jullie een recensie van mijn hand lazen, maar vandaag heb ik weer een parel voor jullie. Te beginnen met Eefje en de dieren van Matt ...

• Personages
    5.0
  • Plot
    5.0
  • Vaart
    5.0
  • Actie
    5.0
  • Schrijfstijl
    5.0

Hey lieve boekenwurmen! Het is alweer een tijdje geleden dat jullie een recensie van mijn hand lazen, maar vandaag heb ik weer een parel voor jullie. Te beginnen met Eefje en de dieren van Matt Haig. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit boek vooral vanwege de prachtige vrolijk gele cover wilde lezen haha. Maar de achterflap klonk ook ontzettend tof. Nu is dat natuurlijk geen garantie dat het boek ook daadwerkelijk mooi is maar hier zat dat helemaal goed!!!

In dit verhaal volgen we de elfjarige Eefje die een speciaal talent heeft: ze kan met dieren praten doordat ze hun gedachten hoort. Maar haar talent is niet zonder gevaar want er is een nietsontziende vijand die jaagt op mensen zoals Eefje. Klinkt al spannend of niet dan?! Ik kan je verklappen dat het boek inderdaad lekker spannend is. Maar ook grappig en lief. Eefje is namelijk een super leuke hoofdpersoon. Ze is aardig, vriendelijk en staat voor iedereen klaar. Maar ze is ook wel eenzaam want haar beste vriendin vindt hele andere dingen belangrijk dan haar en alles om Eefje heen verandert ineens waardoor ze haar gave verborgen moet houden terwijl juist haar contact met dieren haar helpt. Maar kan ze haar talent verborgen blijven houden als er dieren in nood zijn en ze ziet dat iemand gevaar loopt terwijl zij dat kan verhelpen … ?

Naast een super leuk hoofdpersonage heeft dit verhaal ook een hoop leuke bijpersonages (of moet ik bijdieren zeggen 😉 ) want Eefje leert een heleboel aparte en speciale dieren met een geheel eigen karakter kennen. En ik durf te wedden dat je niet wist dat reptielen het moeilijkst te lezen zijn omdat ze heel diep nadenken terwijl honden hun gedachten naar iedereen toesturen in hun enthousiasme. Als lezer maak je kennis met een hele cast aan dieren door Eefjes talent en ik durf te wedden dat je na het lezen van dit boek heel anders naar je huisdier zult kijken 😉 Wat trouwens ook erg leuk is dat je allemaal nieuwe weetjes over dieren leert. Wist jij bijvoorbeeld dat zeeotters hand in hand slapen zodat ze niet bij elkaar vandaan drijven? Hoe schattig is dat!

Ik had het al even over de spanning. Als je houdt van een avontuurlijk verhaal met een echt slechte slechterik dan is dit echt een verhaal voor jou. Want de slechterik in dit verhaal wil niet alleen de macht grijpen maar deinst er ook niet voor terug om dieren tegen hun zin te laten doen wat hij wil. En hij deinst er ook niet voor terug om mensen uit de weg te ruimen die hem dwarszitten. Eefjes vader probeert haar voor deze man te beschermen door haar te laten beloven haar talent niet meer te gebruiken. Maar is dat wel de oplossing? Ik zal hier verder niets verklappen maar ik zeg alleen dat Eefje een hele leuke, eigenwijze oma heeft die daar heel anders over denkt 😉

Wat ook erg mooi is aan het boek is dat Eefje aan het begin eigenlijk vrij weinig weet van haar talent en haar verleden en moeder. Samen met Eefje ontdek je wat er in het verleden is gebeurd en waar haar talent vandaan komt. Maar bovenal waarom de slechterik nu eigenlijk achter Eefje aanzit!

Als je een verhaal zoekt over vriendschap, dat spannend is, vol met leuke en grappige personages zit en allerlei weetjes over dieren bevat dan moet je deze zeker weten lezen! Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, maar ik beloof je dat dit boek ook zeker weten genieten is voor mensen die allang geen 8 meer zijn haha.